ChatGPT Image 15 wrz 2026, 21_16_37

Podatki 2027: nowe progi PIT i ważne zmiany dla przedsiębiorców

Od 1 stycznia 2027 roku w życie wejść ma projekt ustawy zmieniający zasady opodatkowania według skali podatkowej, czyli na zasadach ogólnych. Jak wiadomo, system ten w obecnym momencie działa według następujących założeń:

– kwota wolna od podatku stanowi 30 000 zł rocznie,

– od nadwyżki ponad tę kwotę, do 120 000 zł rocznie obowiązuje opodatkowanie 12%,

– zarobki roczne powyżej 120 000 zł opodatkowane są stawką 32%.

Zmiany zawarte w ustawie polegają na podniesieniu pierwszego progu podatkowego do poziomu 130 000 zł rocznie oraz na dodaniu pośredniej stawki wynoszącej 24% dla dochodów mieszczących się w zakresie od 130 000 do 150 000 zł. Najwyższą stawką – 32%, będą więc objęte jedynie roczne dochody przekraczające 150 000 zł.

Proponowane zmiany mają na celu łagodzenie „szoku”, który następuje w wyniku przekroczenia kwoty rocznych dochodów w wysokości 120 000 zł i powoduje gwałtowny wzrost stawki podatku, bo aż o 20 punktów procentowych. Na wprowadzeniu projektu w życie skorzystać ma ponad 3,5 milionów podatników, a odsetek osób płacących najwyższy próg podatkowy ma spaść z przewidywanych 14% do 7,2%, jak podaje gov.pl.

Przeanalizujmy to więc na przykładzie podatnika, który zarabia 160 000 zł rocznie:

Zarobki do:Stare stawkiStary PITNowe stawkiNowy PIT
30 000 zł0%0 zł0%0 zł
120 000 zł12%10 800 zł12%10 800 zł
130 000 zł32%3 200 zł12%1 200 zł
150 000 zł32%6 400 zł24%4 800 zł
160 000 zł32%3 200 zł32%3 200 zł
 PIT razem:23 600 złPIT razem:20 000 zł

Jak wynika z tabeli podatnik ten „oszczędza” na zmianach 3 600 zł w skali roku, z czego 2 000 zł wynika z samego podniesienia pierwszego progu podatkowego do górnego limitu 130 000 zł, natomiast kolejne 1 600 zł z opodatkowania części jego dochodów pośrednią stawką 24%. Warto zauważyć, że jak wynika z konstrukcji tego podatku 3 600 zł to najwyższa kwota, jaką można „zyskać” na powyższych zmianach.

W celu pokrycia deficytu, który niewątpliwie powstanie w wyniku takich zmian, stawka podatku CIT dla dużych podmiotów (a więc takich, których roczne przychody przekraczać będą 50 mln. euro – ok. 217,1 mln. zł), zostanie podniesiona z 19 do 22%. To samo tyczy się podatkowych grup kapitałowych.

Kolejną zmianą jest podniesienie tzw. daniny solidarnościowej z 4% do 5%. Danina solidarnościowa jest obciążeniem, które obowiązuje osoby fizyczne zarabiające ponad 1 000 000 zł rocznie. Środki pozyskane w ten sposób trafiają do Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

Ostatnią już zmianą, która ma wejść w życie 1 stycznia 2027 roku jest obniżenie limitu przychodów, który umożliwia wybór opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Obecny limit, który obowiązuje od 2021 roku wynosi 2 mln. euro, czyli w przeliczeniu na PLN około 8,7 mln. zł. Ma on wrócić do poziomu sprzed tej reformy, mianowicie do 250 tys. euro, a więc około 1,1 mln zł.

Podsumowując, system podatkowy w Polsce czekają dość istotne zmiany, które przeniosą część obowiązku finansowania wydatków publicznych z klasy średniej na podmioty i osoby, które zarabiają najwięcej.

Comments are closed.